فرهنگی - اجتماعی - سیاسی - ورزشی

پایگاه مقاومت بسیج امام جواد (ع) ویژه ورزشکاران اسلامشهری

فرهنگی - اجتماعی - سیاسی - ورزشی

پایگاه مقاومت بسیج امام جواد (ع) ویژه ورزشکاران اسلامشهری

اخبار کوتاه سیاسی روز 17/12/87

اخبار کوتاه سیاسی روز 17/12/87

واکنش شدید ایران و چین به حکم بازداشت عمر البشیر
    
    سخنگوی وزارت امور خارجه ایران حکم بازداشت رئیس جمهور سودان از سوی دیوان کیفری بین المللی را حکمی غیرعادلانه و متاثر از اغراض سیاسی قدرت های سلطه گر خوانده و صدور چنین حکمی را شدیداً محکوم کرد. به گزارش ایلنا حسن قشقاوی تصریح کرد: مشکل دارفور یک مساله داخلی سودانی است و ما معتقدیم با تدبیر مسوولان و کشورهایی که می توانند به حل مشکل از راه های مسالمت آمیز کمک کنند، قابل حل و فصل است. از سوی دیگر سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در یک نشست خبری گفت: دولت این کشور «مراتب تاسف و نگرانی خود را نسبت به تصمیم دادگاه کیفری بین المللی در صدور حکم بازداشت رئیس جمهوری سودان اعلام می دارد و این اقدام را برای پیشبرد صلح و خاتمه دادن به جنگ داخلی در سودان مفید نمی داند.» 
    
    
    
در ادامه مطلب مطاله کنید

     
    دعوت برای مذاکرات بدون پیش شرط
    
    نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: در صورتی که کشورهای غربی بدون پیش شرط و براساس حقوق مساوی با ایران مذاکره کنند، احتمال به دست آمدن یک دستاورد درباره برنامه هسته یی ایران وجود دارد. به گزارش ایسنا علی اصغر سلطانیه افزود: این ایران است که سایر کشورها را دعوت به مذاکره بدون پیش شرط می کند. ما هیچ یک از کشورها را ابرقدرت نمی دانیم. اگر این دیدگاه تغییر کند و آنها درک کنند که همه از حقوق مساوی برخورداریم و یک رفتار مودبانه را در پیش بگیرند، آنگاه به دستاوردی دست خواهیم یافت.به گزارش خبرگزاری رویترز، سلطانیه تاکید کرد: ما برای مذاکرات بدون هیچ گونه پیش شرط و گفت وگو درباره مسائل جامع، همه مسائل جهانی و منطقه یی، امنیت منطقه یی و همکاری های اقتصادی آماده ایم.سلطانیه همچنین افزود: من شدیداً از اینکه آژانس از دستور کار اساسنامه خود منحرف شده است، انتقاد می کنم.
    
    
    
    
    توصیه اسکوکرافت به امریکا
    
    مشاور امنیت ملی پیشین امریکا از مقام های این کشور خواست مراقب آنچه تاثیرگذاری تصمیم های واشنگتن در سیاست داخلی ایران نامیده شده است، باشند.به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه مک کلاچی، ژنرال «برنت اسکوکرافت» که در دوران «جرالد فورد» و «جرج بوش» پدر، مشاور امنیت ملی امریکا بود با تاکید بر لزوم مذاکره واشنگتن با تهران به مسوولان ایالات متحده هشدار داد سیاست های خود را به گونه یی اتخاذ کنند که تحریک احساسات ملی گرایانه ایران را به دنبال نداشته باشد. وی همچنین تاکید کرد: «باید به صحبت درباره تغییر رژیم در ایران پایان دهیم.»
    
    
    
    
    تعویق سفر فرانکو فراتینی به ایران
    
    وزارت خارجه ایتالیا اعلام کرد: وزیر خارجه این کشور سفر خود به ایران را به دلیل موضع گیری ضداسرائیلی مقام های تهران به تعویق انداخته است. به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه در بیانیه وزارت خارجه ایتالیا آمده است: «به رغم به تعویق افتادن مذاکرات، دولت ایتالیا همچنان به تعامل با تهران درباره تمامی طرح های بین المللی مربوط به افغانستان متعهد است.»
    
    
    
    
    واکنش متکی به اظهارات سعود الفیصل
    
    منوچهر متکی وزیر خارجه به اظهارات وزیر خارجه عربستان واکنش نشان داد. به گزارش ایسنا وی در پاسخ به اظهارات سعود الفیصل گفت: از اینکه دوستان مان در شناخت چالش ها از واقع بینی فاصله گرفته اند، تعجب می کنیم.سعود الفیصل در سخنانی خواستار اتحاد اعراب علیه ایران شده بود. در همین حال متکی افزود: ما از تلاش تمامی کشورهای اسلامی و عربی در تحقق وحدت و یکپارچگی و احتراز از انشقاق و تشتت استقبال و حمایت و توصیه می کنیم از اظهاراتی که در خدمت اهداف کشورهای اسلامی و عربی نبوده، دوری جویند. همچنین منوچهر متکی در دیدار مشاور حقوقی دولت ژاپن خواستار ایفای نقش این کشور در خاورمیانه شد. به گزارش ایسنا وی همچنین با ابراهیم الطاهر رئیس مجلس سودان در حاشیه اجلاس حمایت از فلسطین دیدار کرد و گفت: صادرکنندگان رای علیه رئیس جمهوری سودان به دنبال تجزیه اند. دیدار با نبیه بری رئیس مجلس لبنان از دیگر مذاکرات متکی بود.به گزارش فارس نبیه بری در این دیدار گفت: بدون تردید دولت وحدت ملی در فلسطین با حفظ اصول حماس تنها راه نجات مردم فلسطین است.پس از این دیدارها او روز گذشته به دعوت همتای صرب خود عازم بلگراد شد.
    
    
    
    
    دیدارهای دیپلماتیک جلیلی در تهران
    
    دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در دو روز اخیر رایزنی های فشرده منطقه یی با برخی از شرکت کنندگان در چهارمین کنفرانس حمایت از مردم فلسطین داشت که روسای مجالس افغانستان، فلسطین و دبیرکل جنبش جهاد اسلامی از مهم ترین این دیدارها بودند. دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در گفت وگو با سعید جلیلی برگزاری موفقیت آمیز کنفرانس حمایت از فلسطین در تهران را پاسخ قاطع و مناسبی به اردوگاه حامیان رژیم صهیونیستی خواند. در ادامه این دیدارها سعید جلیلی طی گفت وگویی که با رئیس فراکسیون ترکمن ها در مجلس ملی عراق داشت برگزاری مناسب انتخابات اخیر شوراهای استانی در عراق را موفقیت بزرگی برای دولت و مردم عراق دانست. به گزارش ایسنا وی آمادگی کامل جمهوری اسلامی ایران را برای کمک به استقرار و ثبات در عراق خاطرنشان ساخت و گفت: امنیت و استقرار و توسعه دو کشور کاملاً به یکدیگر مرتبط است.
    
    
    
    
    لاریجانی به سودان رفت
    
    رئیس مجلس شورای اسلامی روز گذشته تهران را به مقصد خارطوم پایتخت سودان ترک کرد. به گزارش مهر علی لاریجانی پیش از سفر به سودان تاکید کرد: با این سفر قصد دارد در صف کشی ناحق قدرت های بزرگ در کنار سودان باشد.وی در این سفر با رئیس مجلس کشور سودان دیدار و در خصوص مسائل منطقه یی و بین المللی گفت وگو خواهد کرد. ناصر سودانی نماینده اهواز در مجلس در این سفر لاریجانی را همراهی می کند.رئیس مجلس با اشاره به حکمی که از طرف دیوان لاهه برای عمر البشیر رئیس جمهوری سودان صادر شده، تصریح کرد: از منظر حقوقی این حکم هیچ معنای عقلی ندارد چرا که سابقه چنین حکمی وجود نداشته است.
    
    
    
    
    هشدار حسن خمینی به تغییر ارزش های فرهنگی
    
    حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی با تاکید بر اینکه «نباید به خاطر دنباله رو کردن افراد به آنها پول داده شود»، گفت: «برای همه مجموعه های خدماتی کشور، سیاسی کاری سم است و برای کمیته امداد سم مهلک، چون همه چیز را از درون می پوساند.» به گزارش ایسنا یادگار حضرت امام در دیدار با مسوولان کمیته امداد امام خمینی(ره) به مناسبت سالگرد تاسیس این نهاد با تشریح تفاوت های فرهنگ غربی و فرهنگ اسلامی در حوزه شان اجتماعی افراد گفت: «در فرهنگ اسلامی پول نباید عاملی برای بالارفتن در هرم منزلت اجتماعی باشد. تمایز جامعه اسلامی با دیگر جوامع این جهان بینی است. جامعه یی اسلامی است که هرم منزلت اجتماعی در آن بر مدار پول تعریف نشده باشد. هر مقدار این امر هست بدانید از اسلامی بودن و از جامعه متعالی اسلامی فاصله گرفته اید.» یادگار امام(ره) با تاکید بر اینکه «درباره تغییر ارزش های فرهنگی جامعه نباید پنهان کاری کرد»، گفت: باید درد را فهمید و بیان کرد. درد این است که بدانیم از نظام اصلی اسلامی مان مقداری دور شده ایم، با کتمان آن چیزی حل نمی شود: اگر هرم منزلت اجتماعی مان بر مدار پول بنا شده با نگفتنش چیزی حل نمی شود. سیدحسن خمینی خاطرنشان کرد: نمی خواهیم بخشی از جامعه را متهم کنیم، این چیزها به کل جامعه برمی گردد: این از آن درد هایی است که وقتی می آید همه جامعه را به صورت اپیدمی گرفتار می کند: این مساله درد اجتماعی فرهنگی ماست.
    
    
    
    
    دیدار سروش با آیت الله منتظری
    
    عبدالکریم سروش با آیت الله منتظری در قم دیدار و گفت وگو کرد. در این دیدار که رضا تهرانی، محمدتقی فاضل میبدی و فرزند آیت الله منتظری نیز حضور داشتند، دکتر سروش از اظهارات این مرجع تقلید درباره نظریه وحی و قرآن وی قدردانی کرد و خواستار تبادل نظر دوطرفه برای تنویر افکار عمومی شد. گفتنی است آیت الله منتظری به تازگی کتابی با عنوان «سفیر حق و صفیر وحی» در پاسخ به اشکالات سروش روانه بازار نشر کرده است.
    

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد